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Allgemeine Angebote

Gender Consulting

Drittmittelfinanzierte Projekte der DFG haben die Möglichkeit zusätzliche Mittel für gleichstellungsfördernde Maßnahmen zu beantragen (Gleichstellung der Geschlechter, Diversity und Vereinbarkeit von Familie und Karriere). Hierfür bietet der Gender-Consulting-Service in Zusammenarbeit mit der Antidiskriminierungsstelle und dem Familien Service der UR umfassende Unterstützung für Forschungsverbünde – von der Antragstellung über die Begutachtung bis hin zur Umsetzung des Projekts. 

Unser Service:

Antragsphase

  • Bereitstellung von Textbausteinen und Daten für Ihren Antragstext
  • Unterstützung bei der Entwicklung einer verbundspezifischen Gleichstellungsstrategie (z.B. Ziele und Maßnahmen)
  • Feedback und Beratung zu Ihrem Antrag mit Blick auf inhaltliche Aspekte, Chancengleichheit, Sensibilisierung, gendergerechten Sprachgebrauch und Vereinbarkeit von Beruf und Familie

Begutachtungsphase

  • Beratung und projektspezifische Vorbereitung auf die Begehung
  • Unterstützung bei der Postererstellung und Beteiligung an der Begehung

Während der Laufzeit

  • Hochschulinterne Vernetzung mit anderen Forschungsverbünden
  • Sinnvolle Maßnahmenplanung und Beratung bei der Verausgabung von Mitteln
  • Pooling von Mitteln

Wichtige Links


Wir freuen uns, Sie bei Ihrem Antrag zu unterstützen. Nehmen Sie gerne frühzeitig Kontakt mit uns auf.

Kontakt

Dr. Nicole Cucit

Mitarbeiterin der Beauftragten der UR für die Gleichstellung von Frauen in Wissenschaft und Kunst


Telefon 0941 943-3867
[email protected]


Gender Studies Sprechstunde

Neben einem roten Telefonhörer ist der Schriftzug

Sie arbeiten an einem Thema im Bereich der Gender Studies und möchten sich darüber austauschen? Sie sind auf der Suche nach Literaturtipps, einschlägigen Theorien und Konzepten oder nach einer kompetenten Person, mit der Sie über Ihr Thema diskutieren möchten?

Egal ob Seminararbeit, Abschlussarbeit oder Doktorarbeit, Agnes Böhmelt hilft Ihnen in der Gender Studies Sprechstunde gerne weiter. Vereinbaren Sie einfach einen Termin für ein persönliches Gespräch, ein Telefonat oder ein Zoom-Meeting. 

Zusätzlich bietet Agnes Böhmelt auch das interdisziplinäres Forschungskolloquium "Gender und meine (Abschluss-)Arbeit" an. Es steht allen offen, die zum Thema Gender ihre Haus-, B.A., Master-, oder Zulassungsarbeit schreiben und mit ihr und anderen Interessierten darüber diskutieren möchten: 


Kontakt

Anmeldung:

Agnes Böhmelt

Lehrkraft für besondere Aufgaben

[email protected] 

 

Dr. Nicole Cucit

Mitarbeiterin der Beauftragten der UR für die Gleichstellung von Frauen in Wissenschaft und Kunst
Telefon 0941 943-3867
[email protected]


Mutterschutzüberbrückungspauschale

Zur Überbrückung der gesetzlich vorgeschrieben Beschäftigungsverbote für werdende und stillende Mütter im Sinne der Mutterschutzvorschriften (MuSchG bzw. UrlMV) leistet die Universität Regensburg (UR) finanzielle Unterstützung in Form einer sog. Mutterschutzüberbrückungspauschale.

Die Mutterschutzüberbrückungspauschale dient bei wissenschaftlichem Personal

  1. der Kompensation des aufgrund der Schutzfristen vor und nach der Entbindung bedingten Ausfalls von Lehre und Forschung bzw. von deren Einschränkung, sofern eine volle Vertretung der schwangeren Frau bzw. Mutter nicht möglich ist (i.d.R. bei Beamtinnen oder bei bestimmten Drittmittel-Projekten),
  2. der Finanzierung personeller Unterstützung bei individuellen Beschäftigungsverboten während der Schwangerschaft bzw. zur Unterstützung der experimentellen Labortätigkeit von Schwangeren,
  3. der finanziellen Absicherung von Stipendiatinnen, wenn der Stipendiengeber die Finanzierung von Mutterschutzzeiten nicht vorsieht.

Die Richtlinien mit Informationen zur Antragstellung zur Mutterschutzüberbrückungspauschale sind hier universitätsintern abrufbar (pdf-Datei, 42 KB).

Kontakt für Rückfragen: Koordinationsstelle Chancengleichheit | [email protected] | Telefon 0941 943-3581



Event Series - Equity and Diversity in Academia

For Early Career Researchers in DFG-Funded Research Consortia at the University of Regensburg

The event series Equity and Diversity in Academia aims to create a space for reflection, dialogue, and learning around structural inequalities, inclusive practices, and diversity in academic research environments.

This workshop series is specifically designed for early career researchers affiliated with DFG-funded consortia at the University of Regensburg. It provides both practical insights and critical perspectives on the ways in which equity and diversity influence research cultures, collaborative practices, and career trajectories in academia. Certain workshops are tailored explicitly for women* as targeted career development initiatives aimed at supporting their progression within academic environments. Other sessions focus on fostering inclusive academic cultures - both within individual consortia and across the wider scientific community.

Please note that the number of available places is limited. You will receive a separate email confirming whether you have been allocated a place in the workshop. Please be also aware that your registration is binding. If you are assigned a spot but need to cancel, please do so at least one week before the scheduled workshop date.

For further questions please contact us: [email protected]


Negotiation and Rhetoric for Women* in Science - 18.7.2025, 9-15:30, online

Workshop | 18 July 2025 | 9-15:30 | online | for women* scientists only

Negotiation and Rhetoric for Women* in Science - Strengthening your voice. Strategizing your success

with Dr. Juliane Handschuh (she/her)

Content and Aims:
Whether you’re discussing salary, project responsibilities, authorship, funding distribution, or leadership roles—negotiation is a critical skill for women* in science. And yet, research shows that women often face additional hurdles: from implicit bias and unequal power dynamics to the double bind of being perceived as either too assertive or too accommodating.
This workshop is designed to strengthen your ability to navigate these challenges with clarity, strategy, and confidence. You will explore effective negotiation techniques and rhetorical tools—while reflecting on how power structures and gender expectations shape the negotiation table.

In this workshop, participants will learn:
• how to prepare for different types of negotiations (e.g. salary, project scope, leadership roles, authorship, time resources)
• what can be negotiated—beyond the obvious (tangibles vs. non-tangibles)
• core strategies from the Harvard Concept and Chris Voss—applied in practical exercises
• how to argue persuasively: framing, reframing, and managing resistance
• how to recognize and respond to power dynamics in negotiation settings
• how to present yourself credibly and confidently
• how the gendered double bind (assertiveness vs. likability) affects women in negotiation - and what to do about it
• how to shift from self-doubt to strategic self-assertion

Methods:
The workshop uses interactive, experience-based learning methods, including:
• theoretical input
• negotiation role plays and small group work
• peer-to-peer feedback
• mindmapping and reflection
• plenary discussion

Target Group:
FLINTA scientists at all career stages who want to strengthen their negotiation and argumentation skills—whether for everyday academic interactions or major career transitions. This workshop offers a safe space to reflect on personal experiences, experiment with new strategies, and develop tools to negotiate more effectively in contexts where gender and power intersect.


Unconscious Bias in Science - 24.7.2025, 12-13:30, online

Lunch & Learn | 24 July 2025 | 12-13:30 | online | for scientists of all genders and career stages

Includes certificate of participation!

Unconscious Bias in Science

with Dr. Jana Bachmann (Diversity Company) (she/her)

Content and Aims:

Join our Lunch & Learn session to reflect on unconscious bias and make space for more equitable academic practices.

What are the different types of Unconscious Bias? How do biases affect (personnel) decisions? How can we make more equitable and bias-aware decisions? Although most members of the academic community have a positive attitude towards Diversity & Inclusion (D&I), they are affected by numerous unconscious biases. These biases influence language, academic culture, and behavior in teaching, research collaborations, committee work, and hiring or admissions processes - and often marginalize women*, people of color, individuals from lower socio-economic backgrounds, or people with disabilities.

The causes of unconscious biases are diverse, including different educational paths, life experiences, and the influence of group dynamics. In academia, these factors can lead to unequal participation, distorted evaluations, or limited access to networks and career opportunities.

The Lunch & Learn is suitable for personal and collective sensitization of academic teams to reduce the likelihood of disadvantaging people based on their gender, ethnicity, social background, or disability. The goal is to uncover unconscious stereotypes, biases, and patterns of discrimination in typical academic work situations, and to promote the D&I competencies of all involved in teaching and research.


Making It Work: How to Navigate Academic Career and Family Responsibilities - 22.9.2025, 9-15:30, online, for all ECRs (with or without career responsibilities)

Workshop | 22 September 2025 | 9-15:30 | online | for scientists of all genders and career stages, with or without care responsibilities

Making It Work: How to Navigate Academic Career and Family Responsibilities

with Dr. Matthias Zach (he/him)

This hands-on workshop supports early-career researchers and scientists in exploring how to actively manage the interplay between academic career development and family responsibilities. You will be introduced to practical strategies and reflective tools aimed at fostering intentional and sustainable approaches to navigating this complex terrain.

Content and Aims:
•    Understanding how institutional policies and cultures shape the work-family interface
•    Recognizing discipline-specific challenges (e.g., fieldwork, lab time, or flexible schedules)
•    Communicating effectively with partners or co-parents about roles, needs, and expectations
•    Identifying personal competencies that support long-term work-life alignment
•    Learning from experiences and strategies of peers and role models

Target Groups:
The workshop is suitable for researchers and scientists with and without current family responsibilities. You are warmly encouraged to bring your own questions, challenges, and perspectives - the workshop is designed to be responsive to the concerns that matter most to you.
 


Career Planning for Women* Scientists - 30.9.2025, 9-15, online, for women* scientists only

Workshop | 30 September 2025 | 9-15 | online | for women* scientists only

Career Planning for Women* Scientists

with Dr. Sabrine Müller (she/her)

Content and Aims:
Ever wondered what comes after a PhD or postdoc? What options are available? What are the requirements for staying in academia? What competencies and qualifications do you already possess? Most importantly, what is it that you actually want? Successfully navigating your career requires a clear understanding of the available paths and the expectations that come with them. At the same time, it is essential to have a strong grasp of your own goals, strengths, and values in order to intentionally shape your milestones, prepare for career-related conversations, and more. This workshop is designed to support participants in developing their individual career plans and staying in the driver’s seat. Participants will be invited to identify their core values, goals, and
competencies as a foundation for creating a personal career profile. Building on this, they will explore future career options and define realistic next steps that can be implemented
immediately. Rather than offering one solution for a “successful career,” the workshop provides space for participants to develop strategies to consciously navigate their own specific career paths.

Methods:
• Input
• Group activities and exercises
• Individual and group reflection
• Online work boards

Target groups:
This workshop is designed for women* advanced doctoral candidates and early postdoctoral researchers.


Diversity and Equity – A Topic for Researchers - 10.10.2025, 9:30-11:30, online, for all genders and career stages

Workshop | 10 October 2025 | 9:30-11:30 | online | for scientists of all genders and career stages

Diversity and Equity – A Topic for Researchers

with Dr. Isabell Lisberg-Haag (she/her)

Includes certificate of participation!

Content and Aims:
(Description will follow shortly.)


Wissenschaft & Familie vereinbaren – zwischen Systemherausforderungen und Gestaltungsspielräumen - 5.11.2025, 9:30-12 Uhr, online, für alle ECRs, Achtung: auf Deutsch

Workshop | 5.11.2025 | 9:30-12 Uhr | online | für alle Promoviederende und PostDocs, mit oder ohne Betreuungs-, bzw. Pflegeaufgaben
Achtung: auf Deutsch

Wissenschaft & Familie vereinbaren – zwischen Systemherausforderungen und Gestaltungsspielräumen

mit Dr. Majana Beckmann

Kind(er) und eine wissenschaftliche Karriere: Geht das überhaupt zusammen? Viele Wissenschaftler:innen fragen sich, ob eine eigene Familie in der wissenschaftlichen Laufbahn einen Platz haben kann und wann ein guter Zeitpunkt für die Familiengründung ist. Diejenigen, die bereits Kinder haben, erleben ihre Elternschaft oft als große Bereicherung und zugleich als reale Herausforderung im Wissenschaftssystem: Forderungen nach ständiger Verfügbarkeit und Mobilität sowie befristete Verträge treffen auf gesellschaftliche Erwartungen, Rollenbilder und schwer planbare Betreuungssituationen. Unter diesen Voraussetzungen einen individuellen Weg zu finden, ist unerlässlich, bedarf jedoch der Auseinandersetzung mit persönlichen Fragen. Dieser 2,5-stündige Online-Workshop lädt Promovierende und Postdocs dazu ein, die eigenen Vereinbarkeitsfragen zu reflektieren und sich mit anderen auszutauschen: Welche strukturellen Bedingungen erschweren die Kombination von Wissenschaft und Elternschaft? Welche individuellen Entscheidungen
kann ich treffen, um innerhalb struktureller Grenzen handlungsfähig zu bleiben? Welche Abstimmungsprozesse sind in meiner Partnerschaft notwendig? Und was brauche ich persönlich, um Vereinbarkeit zu ermöglichen?
Der Workshop richtet sich an Forschende mit und ohne Kind(ern), die sich mit Fragen der Elternschaft, Partnerschaft und einer beruflichen Zukunft in der Wissenschaft beschäftigen.
Themen des Workshops sind u. a.:
• Wissenschaft und Elternschaft: Herausforderungen und besondere Ressourcen
• Mobilität und eingeschränkte Planbarkeit: Partnerschaft und berufliche Perspektiven
• Zwischen Selbstanspruch und Systemgrenzen: Wie finde ich meinen Weg?
• Alltagsnahe Strategien, um Forschung und Familie besser in Einklang zu bringen.



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